Loading...
Veelgestelde vragen2020-12-29T15:05:01+00:00

faq – veel gestelde vragen

Ik wil een snelkoppeling naar ‘de Virtuele Werkplek’ op mijn computer, tablet of telefoon2020-11-17T08:56:51+00:00
Windows

Om de snelkoppeling naar ‘de Virtuele Werkplek’ op uw bureaublad of een andere map op uw computer te zetten, kunt u deze hieronder downloaden. Mocht u bij het aanklikken tekst op uw scherm krijgen, klik dan op ‘vorige’ in uw browser en klik dan met de rechtermuisknop op onderstaande link en kies dan ‘opslaan als’ of ‘doel opslaan als’. U kunt dan aangeven waar u het bestand wil opslaan, bijvoorbeeld op uw bureaublad.

de Virtuele Werkplek.rdp

Apple / Mac / Android

ICT-NET biedt een Microsoft Windows omgeving aan haar klanten aan. Zowel Apple als Android hebben standaard geen ondersteuning aan boord voor verbindingen naar Microsoft Remote Desktop servers welke wij gebruiken. In de Apple Store / iTunes van Apple of de Android Market / Google Play van Android is gratis het programma ‘Microsoft Remote Desktop’ beschikbaar. Middels dit programma kunt u vanaf een Apple telefoon / tablet, Mac computer en Android telefoons / tablets gebruik maken van onze omgeving. U vindt ‘Microsoft Remote Desktop’ op de volgende pagina’s:

Apple iPhone / iPad: klik hier (link naar de App Store)
Apple Mac: klik hier (link naar MacApp Store)
Android: klik hier (link naar Google Play)

Na de installatie van ‘Microsoft Remote Desktop’ dient de applicatie ingesteld te worden. Volg daartoe onderstaande handleiding. Onderstaande screenshots zijn gemaakt op een Android tablet. Schermen kunnen op andere systemen iets afwijken, echter alle gebruikte termen zijn gelijk.

Klik hier om deze handleiding als PDF te downloaden.

  1. Installeer de ‘Microsoft Remote Desktop’ applicatie op uw telefoon, tablet of Mac.
  2. Start de applicatie. Onderstaand scherm verschijnt. Voeg een connectie toe door op het plusje of ‘add’ te drukken:
  3. Vul de volgende gegevens in:
    Connection name: de Virtuele Werkplek
    PC name: tsfarm01.ehv.ict-net.nlDruk vervolgens op de balk waar staat ‘No gateway configured’:
  4. Selecteer nu ‘Add Gateway’ om een gateway toe te voegen:
  5. In het ‘Remote Desktop Gateway’ scherm vult u alleen bij ‘server’ het volgende in: gateway.devirtuelewerkplek.net
    Klik vervolgens rechtsboven ‘Done’.
  6. U komt nu terug in het vorige scherm. U kunt nu desgewenst een gebruikersnaam en eventueel wachtwoord opslaan. Uit veiligheidsoverwegingen is aan te raden in elk geval het wachtwoord niet op te slaan. Na het invullen van de gegevens klikt u rechtsboven op ‘Done’.
  7. De verbinding is nu toevoegd. U komt nu terug in het hoofd-scherm waar u nu de verbinding naar ‘de Virtuele Werkplek’ ziet staan. Door deze aan te klikken kunt u verbinding maken.
  8. Indien u uw gebruikernaam of wachtwoord niet heeft opgeslagen wordt u hier tijdens het inloggen naar gevraagd:
    Heeft u deze wel opgeslagen, dan loopt het inloggen uiteraard meteen door. Hou er rekening mee dat wanneer u uw wachtwoord van uw account van ‘de Virtuele Werkplek’ veranderd, u dit op al uw computers / apparaten zult moeten wijzigen wanneer u gebruikersnaam en wachtwoord heeft opgeslagen.
Wat zijn de systeemeisen voor mijn Windows pc voor ‘de Virtuele Werkplek’?2020-06-25T10:20:08+00:00

Om goed gebruik te kunnen maken van ‘de Virtuele Werkplek’ dient uw Windows pc aan een aantal eisen te voldoen. De volgende configuraties zijn getest:

  • Windows 10
  • Windows 8 / 8.1 (zowel 32 bit als 64 bit versies)
Ik wil mijn wachtwoord wijzigen binnen ‘de Virtuele Werkplek’2020-06-25T10:20:08+00:00

Om uw wachtwoord te wijzigen binnen ‘de Virtuele Werkplek’ klikt u op ‘Start’ en daarna op ‘Windows beveiliging’.

Wachtwoord wijzigen

Wachtwoordbeleid

Er is een wachtwoord beleid ingesteld om te voorkomen dat er misbruik gemaakt kan worden van uw account:

  • Het wachtwoord moet uit minimaal 8 tekens bestaan.
  • Het moet minimaal tekens uit 3 van de volgende 4 categorieën bevatten:
  • Hoofdletters (A…Z)
  • Kleine letters (a…z)
  • Cijfers (0…9)
  • Overige symbolen (zoals !,$,#,%)
  • De 12 voorgaande wachtwoorden worden onthouden en kunnen dus niet als nieuw wachtwoord gebruikt worden.
  • De maximale duur van een wachtwoord is 120 dagen.
  • Na 5 mislukte inlogpogingen wordt het account vergrendeld voor 30 minuten.

Wat is een goed wachtwoord?

Schade door internetfraude. Bijna 60 procent van de volwassen Europeanen heeft wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit. Volgens softwarebeveiligingsbedrijf Symantec was de schade in het afgelopen jaar 9,5 miljard euro. In Nederland werken grote instellingen zoals banken nauw samen met justitie om internetfraude te bestrijden. Dat werpt zijn vruchten af. In de eerste helft van 2013 bedroeg de schade 4,2 miljoen euro. Dat is 58 procent minder dan de 10 miljoen euro van een halfjaar eerder.

Maak het criminelen niet makkelijk

Wie nog steeds ‘welkom123’, ‘hallo1234’ of wachtwoord als wachtwoord gebruikt, maakt het criminelen wel erg makkelijk. Voor een sterk wachtwoord zijn er een aantal overwegingen, waaronder: gebruik geen bestaande of gemakkelijk te raden woorden, pas minstens acht karakters toe, en werk met speciale tekens, zoals & en #.

Tips voor een veilig wachtwoord

  • Een veilig wachtwoord is altijd een combinatie van (hoofd)letters, getallen en bijzondere tekens
  • Gebruik nooit voor de hand liggende woorden of reeksen (zoals qwerty of 1234)
  • Moeite met onthouden? Bedenk een ‘onvergetelijke’ zin, zoals een regel uit een lied, en gebruik de beginletter van elk woord
  • Gebruik (veel) verschillende wachtwoorden
  • Wijzig geregeld uw wachtwoorden, bijvoorbeeld elke drie maanden
  • Sla wachtwoorden niet onbeveiligd op; gebruik hiervoor speciale programma’s of apps die de gegevens versleutelen

Hulp bij het maken van een sterk wachtwoord

De volgende websites geven meer informatie en hulp voor het aanmaken van een sterk wachtwoord:

www.wisseljewachtwoord.nl
www.digibewust.nl/onderwerpen/wachtwoorden

Mijn verbinding met ‘de Virtuele Werkplek’ wordt vaak verbroken of reageert traag2020-06-25T10:20:08+00:00

Vaak duidt dit op problemen met de internet verbinding. Internet diensten zoals bijvoorbeeld Youtube of internet-radio, zullen steeds een aantal seconden of minuten vooruit in het geheugen van de computer laden (bufferen). Dit kan omdat er al bekend is wat er gaat komen. Het filmpje staat al in zijn geheel op internet, en de internetradio loopt altijd een stukje achter om een stukje buffer te hebben. In tegenstelling is ‘de Virtuele Werkplek’ sterk afhankelijk van een stabiele internet verbinding. Dit omdat u altijd ‘live’ werkt op onze omgeving en er dus nooit op voorhand al bekend is wat er over de verbinding moet komen.
Stel uzelf op de hoogte of er geen storingen zijn bij uw internetprovider. Controleer ook of er bij ons storingen bekend zijn door te kijken op onze storingen pagina.

Werken via een draadloze netwerkverbinding

Een draadloos netwerk maakt gebruik van de 2,4 GHz of 5.0Ghz frequentieband. Door het grootschalige gebruik van draadloze netwerken is met name in druk bewoonde gebieden vaak erg druk in die frequentieband. Draadloze netwerken hebben hierdoor ‘last’ van elkaar, ze moeten immers allen dezelfde frequentieband delen. Hierdoor kan een draadloze verbinding vertragend werken met onze diensten. Mocht u draadloos werken en ervaart u traagheid, probeer het dan met een UTP (netwerk) kabel.

Ik wil een nieuwe printer kopen2020-06-25T10:20:08+00:00

ICT-NET maakt gebruik van zogenaamde ‘Remote Desktop Servers’ en de bijbehorende printfunctionaliteit. Nagenoeg elke printer is ‘Remote Desktop Server compatible’, dat wil zeggen dat er gewoon vanuit ‘de Virtuele Werkplek’ mee geprint kan worden. Er zijn echter een aantal printers, met name de wat goedkopere HP printers, welke problemen kunnen opleveren. Raadpleeg de onderstaande link en controlleer of bij het model dat u wenst aan te schaffen ‘yes’ staat in de kolom ‘Supported in Citrix environments’. Mocht u niet zeker zijn, neem dan contact op met de helpdesk.

Klik hier voor het document (link naar document op HP website).

Ik neem ‘Hosted Exchange’ mail af. Hoe krijg ik die op mijn telefoon of tablet binnen?2020-06-25T10:53:12+00:00

Om mail op uw telefoon of tablet binnen te krijgen kunt u onderstaande handleidingen gebruiken.

Android

Onderstaande schermafbeeldingen zijn van een standaard Android versie. Het kan zijn dat de schermafbeeldingen op uw Android apparaat afwijken. Vaak leggen fabrikanten een eigen grafische schil over Android heen. De instellingen en gebruikte termen blijven echter gelijk.

Klik hier om deze handleiding in PDF formaat te downloaden.

  1. Start de Email applicatie (let op, niet Gmail!)
  2. Ga naar de instellingen via de menu-knop.
    Android-Hosted Exchange 1
  3. Tik in het instellingen-scherm ‘Account toevoegen’ aan.
    Android-Hosted Exchange 2
  4. Vul nu uw (primaire) email-adres in samen met het wachtwoord, en tik ‘volgende’ aan.
    Android-Hosted Exchange 3
  5. In geval uw email over auto-discovery met een bijbehorend certificaat beschikt, worden de instellingen automatisch gevonden en is uw mail-account meteen klaar voor gebruik.  In het geval uw domein deze voorziening niet heeft zult u de instellingen handmatig moeten doen en dient u dit stappenplan verder te volgen. Kies dan voor ‘Exchange’.
    Android-Hosted Exchange 4
  6. Het scherm met instellingen verschijnt nu. Het domein, gebruikersnaam en wachtwoord zijn al ingevuld wanneer u dit in de vorige stap heeft ingevuld. Vul als server in ‘owa.ict-net.nl’. Indien niet aangevinkt, vink ‘Beveiligde verbinding (SSL) gebruiken’ aan. ICT-NET ondersteunt alleen mailtoegang met een beveiligingscertificaat. Tik ‘volgende’ aan.
    Android-Hosted Exchange 5
  7. Om mail van een Exchange server te kunnen ontvangen zijn er extra beveiligingsinstellingen / toestemmingen nodig. Wanneer u hiernaar gevraagd wordt dient u dit met ‘OK’ te bevestigen.
    Android-Hosted Exchange 6
  8. Nu verschijnt het scherm waar u kunt instellen hoe u de mail wilt ontvangen. Er zijn drie mogelijkheden;-          Push-mail. Met push-mail is er een constante verbinding met de mailserver en komt mail meteen binnen op uw apparaat zogauw het op de server binnen komt. Hou hier dus rekening mee wanneer u gebruik maakt van mobiel internet; het datavebruik is hiermee iets hoger dan met periodiek verbinden met de mailserver.
    –          ‘Elke x minuten’. Met deze instelling verbindt uw apparaat elke x minuten met de mailserver en synchroniseerd dan de mail. Hierna wordt de verbinding verbroken.
    –          ‘Nooit’. Met deze optie wordt er nooit automatisch mail binnengehaald, maar dient u zelf op de ‘vernieuwen’ (refresh) knop te drukken om de mail te laten synchroniseren.U kunt in dit scherm ook instellen hoeveel mail u naar uw toestel wilt synchroniseren. In de meeste gevallen staat dit standaard op een maand. Hou er rekening mee wanneer u bijvoorbeeld voor 2 jaar mail in uw mailaccount heeft staan, het waarschijnlijk niet practisch is dit te synchroniseren met uw telefoon of tablet, omdat deze vaak slechts beperkte opslagcapaciteit hebben. Tevens kunt u aangeven of de kalender en contacten ook gesynchroniseerd moeten worden. Tik tenslotte ‘volgende’ aan.
    Android-Hosted Exchange 7
  9. Als laatste kunt u nog een naam opgeven zoals het account op uw toestel bekend is. Hiermee kunt u gemakkelijker onderscheid maken wanneer u meerdere email accounts op uw toestel ingesteld heeft.
    Android-Hosted Exchange 8
  10. Afhankelijk van de internetverbinding die uw toestel heeft zal uw mail binnen enkele ogenblikken binnen komen.

Apple iPhone / iPad

  1. Ga naar het instellingen scherm.
    iPhone - Hosted Exchange 1
  2. Kies uit het instellingen menu ‘E-mail, contacten, agenda’s’.
    iPhone - Hosted Exchange 2
  3. Druk op ‘Voeg account toe’
    iPhone - Hosted Exchange 3
  4. Kies voor ‘Microsoft Exchange’
    iPhone - Hosted Exchange 4
  5. Vul de volgende gegevens in:
    Email: uw volledige email-adres
    Wachtwoord: Het wachtwoord van uw mail-account. Indien u ook ‘de Virtuele Werkplek’ gebruikt, is het wachtwoord voor beide diensten gelijk.
    Beschrijving: De naam zoals uw mailaccount zichtbaar zal zijn in uw iPhone / iPad.Druk nu op volgende.
    iPhone - Hosted Exchange 5
  6. Vul de volgende gegevens in:
    Email: uw volledige email-adres. Staat al ingevuld als u dat in de vorige stap heeft gedaan.
    Server: owa.ict-net.nl
    Domein: niet invullen
    Gebruikersnaam: uw volledige email-adres.
    Wachtwoord: Het wachtwoord van uw mail-account. Staat al ingevuld als u dat in de vorige stap heeft gedaan.
    Email: uw volledige email-adres (staat al ingevuld als u dat in de vorige stap heeft gedaan)
    iPhone - Hosted Exchange 6
  7. Nu kunt u aangeven welke gegevens er naar uw iPhone / iPad gesynchroniseerd dienen te worden.
    Druk tenslotte rechtsboven op ‘opslaan’. Afhankelijk van uw internetverbinding zal uw mail binnen enkele seconden op uw toestel binnenkomen.
Ik neem ‘Hosted Exchange’ mail af. Kan ik ook webmail gebruiken?2020-06-25T10:22:20+00:00

Ja, u kunt de webmail bereiken via https://owa.ict-net.nl/owa. Owa staat voor ‘Outlook Web App’.

Ik wil mijn wachtwoord wijzigen vanuit mijn webmail2020-11-17T08:45:01+00:00

Browse naar https://owa.ict-net.nl/owa. In het login scherm kunt u aangeven dat u na het inloggen uw wachtwoord wilt wijzigen:

Na het inloggen kunt uw wachtwoord wijzigen:

 

Go to Top